Răzvan Cherecheș, la HotNews LIVE: Faptul că din toamnă nu s-au deschis clasele I-IV a fost o eroare / Întreb Guvernul de ce nu se face testare în masă a elevilor și profesorilor - Hotnews Mobile
1 € 1 USD 4,0683luni 17 mai 2021
​Ce facem cu școala?

Răzvan Cherecheș, la HotNews LIVE: Faptul că din toamnă nu s-au deschis clasele I-IV a fost o eroare / Întreb Guvernul de ce nu se face testare în masă a elevilor și profesorilor

de Alina Neagu Miercuri, 5 mai 2021, 12:00
- a A+
Imagine
Testarea în masă, o dată pe săptămână, a elevilor și a profesorilor ar fi soluția optimă pentru a identifica rapid cazurile de COVID-19 și pentru a putea "să continuăm activitatea fără să fim nevoiți să închidem clase, școli și așa mai departe", cu disconfort și costuri minime și cu beneficii extrem de mari, afirmă Răzvan Cherecheș, profesor de Sănătate Publică la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj și fost consilier onorific în Ministerul Sănătății, la Interviurile HotNews LIVE. "Întreb Guvernul de ce nu se face testare în masă", este mesajul lui Răzvan Cherecheș. În ceea ce privește decizia României de a fi una dintre țările europene care au ținut cel mai mult școlile închise în primul an al pandemiei, Răzvan Cherecheș spune că aceasta nu a fost una corectă, ci "varianta cea mai simplă pentru politicieni".


"Optim ar fi să se testeze săptămânal toți elevii și toți profesorii. În felul acesta am identifica rapid cazurile pozitive și pe cei care sunt expuși și am putea să continuăm activitatea fără să fim nevoiți să închidem clase, școli și așa mai departe. Disconfortul este minim, nu are niciun fel de consecințe pentru sănătatea lor - e vorba despre un bețișor care este băgat în nas și scos și nu implică niciun fel de risc și poate fi aplicat de către oricine. Testarea săptămânală nu ar implica costuri mari dar, în același timp, beneficiile pentru societate ar fi extrem de mari", declară Răzvan Cherecheș.

Interviul este al doilea dintr-o serie de dezbateri pe care HotNews.ro le-a început marți cu ministrul Educației, Sorin Câmpeanu, și care vor continua cu profesori, elevi, medici și psihologi, despre școala în pandemie și despre efectele acestei perioade asupra copiilor.



În ceea ce privește decizia României de a fi una dintre țările europene care au ținut cel mai mult școlile închise în primul an al pandemiei, Răzvan Cherecheș spune că aceasta nu a fost una corectă, ci "varianta cea mai simplă pentru politicieni": "Nu a fost o decizie corectă. Anul trecut, faptul că s-au închis școlile până la vacanța de vară a fost o decizie corectă. În acel moment aveam prea puține informații despre felul în care se transmite virusul, despre modalitățile de infectare, despre riscuri - toate lucruri pe care le-am învățat între timp, pentru că nenumărate studii au fost dezvoltate. Faptul că din toamnă nu s-au deschis clasele I-IV a fost o eroare. Clasele I-IV ar fi trebuit să rămână deschise indiferent de rata de infectare, cu măsurile de protecție adecvate. Ministrul francez al Educației spunea că școlile ar trebui să rămână deschise cu orice preț. Sunt de acord: școlile trebuie să rămână deschise cu orice preț, iar prețul să fie plătit de către autorități. În momentul în care prețul este transferat către populație, cum s-a întâmplat... în momentul în care închizi școala, transferi costul către populație - costul de tehnologie, de conectare la internet, costul de supervizare a copilului, de timp. Mai mult, costurile efortului făcut de către profesori și de către elevi ca să se desfășoare activitatea online, fără ca ea să fi fost pregătită din timp. Toate acestea sunt costuri care au fost transferate de autorități către populație. Ceea ce nu este normal, ar fi trebuit să fie făcute eforturi ca cel puțin până în clasa a IV-a școala să fie menținută deschisă, cu măsurile de protecție - cu distanțare, cu măști, cu ventilație corespunzătoare. Varianta cea mai simplă a fost să închidem școala, mai ales că, din nefericire, am avut alegerile în toamna trecută, și nu trebuie să ne ascundem în jurul faptului că alegerile au influențat masiv deciziile care s-au luat. Pentru că să păstrezi școlile deschise și să îți asumi cheltuielile aferente ar fi însemnat să te expui la un risc, în timp ce să le închizi a fost riscul minim pentru oamenii politici."


Cele mai importante declarații ale lui Răzvan Cherecheș:

Regulile care trebuie respectate de către elevi:
  • Masca purtată în permanență și păstraraea distanței, atât cât e posibil
  • Sălile de clasă să fie ventilate, cu geamurile ținute deschise
  • profesorii să poară mască în permanență și să păstreze distanța
  • Supraveghere în pauze, pentru ca elevii să nu interacționeze
  • Depinde de conducerea școlii cum va gestiona aceste reguli. Au fost școli cu respectarea regulilor și alte școli care s-au transformat în focare
  • Depinde în mare măsură de felul în care personalul școlii edecide să aplice ferm regulie
Care este explicația pentru revenirea parțială, fizic, la școală?
  • Noile tulpini îi infectează pe copii semnificativ mai mult față de tulpinile vechi, chiar dacă simpromele sunt mai ușoare
  • Copiii mai mici tind să fie protejați de foeme severe
  • Decizia de a ține închise clasele 5-8 are de-a face mai mult cu numărul de copii în școală. Copiii stau aglomerați unii peste alții, în spație cu ventilație deficitară, iar asta crește riscul de infectare
Decizie corectă de a ține școlile închise?
  • Anul trecut, da, a fost o decizie corectă, între timp am aflat multe despre acest virus
  • Faptul că din toamnă nu s-au dechis clasele I-IV a fost o eroare
  • Școlile ar trebui deschise cu orice preț, care să fie plătit de cutorități
  • arianta cea mai simplă a fost să fie ținută închisă școala
  • A fost riscul minim pentru oamenii politici
  • Alegerile au influențat masiv această decizie, a fost mai simplu să țină școlile închise
Despre testele rapide folosite în școli:
  • Testele rapide variază foarte mult. Și cu un test prost, utilizat periodic, e mai bine decât să nu fie utilizate deloc
  • Ministerul Educației s-a ascuns în spatele faptului că nu există capacitate să fie folosite testele, ceea ce este fals
  • Ar fi putut fi instruiți profesori pentru a folosi astfel de teste
  • Și un profesor de sport, care acum nu are activitate, poate să fie instruit și să aplice aceste teste
  • Faptul că nu s-au aplicat testele înaintea vacanței ține exclusiv de către logistică
  • Orice test aduce informații suplimentare
Regulile pentru copii, de la plecarea de acasă:
  • Dacă poartă în permanență masca, scade riscul de infectare
  • Modalitatea prin care se poate proteja este să păstreze o distanță de cel puțin 2 metri
  • Dacă merge cu transportul în comun, pe cât e posibil să urce într-un autobuz, metrou, cu cât mai puțini oameni
  • Cea mai sigură variantă e să meargă pe jos
  • Purtarea măștii în clasă, în permanență
  • Optim ar fi să fie deschise geamurile în clase, mai bine să poarte copiii o haină în plus
De ce nu se face testare în masă în rândul elevilor?
  • Da, ar fi o soluție. Întreb guvernul de ce nu se face testare în masă
  • Ar trebui testați săptămânal profesorii și copiii
  • Disconfortul e minim, în felul acesta am putea ține deschise școlile
  • Beneficiile pentru societate ar fi extrem de mari
Ce va urma după valul 3?
  • În perioada verii, lucrurile se vor păstra oarecem la fel. Nu mă aștept la o scădere masivă a cazurilor, pentru că ritmul vaccinării scade
  • Deja comunicarea începe să joace un rol important și Guvernul pare să aibă o dificultate
  • Trebuie mesaje diverse, parteneriat în societate, campanie clară
  • Ritmul de vaccinare va scădea, eu sunt sceptic că vom ajunge la 5 milioane de persoane vaccinate în 1 iunie
  • În toamnă, anticipez un val 4, mai mic decât valul 3, dar va fi fără îndoială și se va ajunge la transmite, în funcție de rata de vaccinare
  • Vor fi din nou focare și restricții
Ridiccarea unor restricții din 1 iunie:
  • Un grad de relaxare vom avea, fără îndoială
  • Nu e niciun motiv rațional să mai existe restricții pentru persoanele vaccinate
  • Nu există nniciun risc să fie deschis un rstaurant cu personalul vaccinat și pentru persoane vaccinate
  • Cei vaccinați pot beneficia de anumite facilități
  • Discuția despre discriminare este una falsă
  • Aceste persoane vaccinate pot sări peste rând și asta se poate reflecta în legislație, dar politicienii nu au făcut asta ca să nu supere electoratul
  • Dacă legislația ar fi ajustată, am putea relaxa restricțiile entru persoanele vaccinate
Riscul de reinfectare și de transmitere de la cei vaccinați:
  • Pentru cei vaccinați și cu rapel, există riscul de infectare și de transmitere extrem de mic
  • Riscul de forme severe și de deces este extrem de mic


Citește și:






4454 de afisari



Teste rapide aplicate in masa
Mihai_P1 [utilizator], Miercuri, 5 mai 2021, 12:04
0/0
De ce nu se face testare in masa in randul elevilor si studntilor si a familiilor lor, cel putin acolo unde incidenta bolii este semnificativa? Acum este cam tarziu, asa trebuia facut la sfarsitul iernii, cand a inceput scoala si erau multe infectari. Dar de ce toata lumea (scoli, ministere, stat) evita sa faca testare in masa? E o unealta de control a epidemiei destul de buna, rapida si poate fi aplicata de 2-3 ori la interval de o saptamana fara sa se apeleze la laboratoare de analiza. Se zice ca testele nazofaringiene sunt invazive, totusi n-am auzit ca in alte tari sa fi aparut problema asta.
O Romanie Educata
Luk [utilizator], Miercuri, 5 mai 2021, 12:29
0/0
Excelam la interdictii luate fara nicio nuantare, fara nicio limita si fara niciun motiv aparent. Aplicam aceleasi reguli pentru copii si pentru adulti de teama "focarelor". Asta nu sunt lucuri rationale si in niciun caz nu-s dovedite stiintific.
Riscul pentru copii e infim, iar profesorii tebuie sa fie vaccinati sau sa-si ia concediu fara plata.PUNCT.
Scoala nu e parc, copiii se duc la scoala pentru a invata lucruri, nu pentru a deveni niste maimutoi cu care te poti juca oricum (stai la 2m, poarta masca, iesi din scoala in frig si ploaie daca vrei sa mananci chiar si daca ai 6 sau 7 ani, e scoala doua saptamani si pe urma o luna nu mai e, dupa care doua saptamani facem telescoala, dupa care prelungim anul scolar cu o saptamana, dupa care ne gandim sa optam pentru trimeste, semestre si iar trimeste.
Nici o parte a vietii sociale n-a fost afectata intr-o asemenea masura jalnica, nicaieri nu-i atata bataie de joc si nicaieri nu-s atatia adulti complet iresponsabili (un eufemism). Aveam 50% analfabeti functional, va asigur ca testele PISA de anul viitor si de peste doi ani o sa treaca de 60%. Nu-s Mafalda, dar nici nu-i nevoie sa fiu.
Scoala e despre scoala, nu despre medicina sau pandemie. Deschideti permanent ferestrele in clase, conservati bulele in care stau copiii, vaccinati profesorii si terminati cu isteria!
inca 7 comentarii comenteaza