​FOTOGALERIE Locomotive sofisticate și trenuri blindate - Cum arată unul dintre cele mai frumoase muzee feroviare din Europa Centrală - Hotnews Mobile
1 € 4,6483 1 USD 4,0737luni 20 aug 2018

​FOTOGALERIE Locomotive sofisticate și trenuri blindate - Cum arată unul dintre cele mai frumoase muzee feroviare din Europa Centrală

de Vlad Barza Sâmbătă, 14 iulie 2018, 9:09
- a A+
Imagine
​Locomotive cu design spectaculos, vagoane blindate, un uriaș plug de zăpadă și zeci de machete care acoperă peste 150 de ani istorie feroviară. Un muzeu din Varșovia - care la prima vedere ar părea modest - dovedește că poate fi extrem de amuzant, iar mai jos puteți vedea de ce merită notă mare un muzeu care nu mizează pe tehnologie, ci pe relaxare și libertatea de a explora.



Imagine

Prima cale ferată din Polonia s-a deschis în Silezia acum 176 de ani, dar atunci țara, care acum are 38 de milioane de locuitori, nu mai exista ca stat, teritoriile sale fiind împărțite între puterile din jur.

Până acum patru ani trenurile poloneze nu erau cu mult mai rapide decât cele românești, chiar dacă existau mai multe sute de kilometri unde viteza medie era 70-80 km/h. De la final de 2014 au fost introduse treptat pe rutele importante trenuri Pendolino care rulează în medie cu 100-110 km/h și pot atinge 200 km/h.

Imagine

Tren InterCity polonez în gara Centralna

Polonia nu stă rău nici la capitolul trenuri care se găsesc în muzee, la un sfert de oră de ultra-moderna gară Centralna din Varșovia afându-se Stacja Muzeum, un muzeu care este găzduit de fosta gară centrală a capitalei poloneze (Warszawa Główna).

Imagine


Imagine

Muzeul reușește să fie interesant, deși miroase a vechi, unele exponate sunt slab luminate ca în muzeele nemodernizate de la noi, iar locomotivele și o bună parte dintre vagoanele expuse au pete de rugină sau sunt închise.

Imagine


Însă muzeul are multe părți bune: biletul de intrare este sub 15 lei, nu există taxă foto, nu stă nimeni cu ochii pe tine să-ți stingă lumina când ieși dintr-o sală, WC-urile sunt curate și există și un mic magazin de suveniruri cu lucruri ce costă de la 1-2 euro (cele mai simple locomotive din lemn), până la trenulețe electrice de peste 50 de euro.

Imagine


Curtea este ”piesa de rezistență”, pe fostele linii fiind ”parcate” locomotive de toate felurile (și de peste 100 de ani vechime), vagoane blindate, vagoane de marfă, un plug de zăpadă, dar și automotoare.

Imagine


Peisajul este divers. Unele sunt recondiționate de curând, iar altele sunt ruginite și pline de praf. Poți urca în câteva exponate, pe scări metalice mici unde trebuie să te ții cu mare grijă, dar merită efortul pentru a vedea cum arăta bordul plin de comenzi al unei ”lokomotywa elektryczna” care putea prinde 120 km/h acum 50 de ani sau poți vedea cabinele unor locomotive cu aburi de la 1920. Acolo, între robineți roșii și multele manometre îți poți imagina cât de incomod era pentru mecanicii acelor vremuri.    

Imagine


Formidabil este designul unei locomotive verzi construită acum aproape opt decenii, un mastodont ce putea atinge 150 km/h.

Imagine


Înăuntru sunt câteva săli, cea mare găzduind zeci de machete cu locomotive care au marcat istoria căilor ferate, de la Racheta lui Stephenson, locomotiva care ”prindea” 38 km/h în 1829 și până la Mallard, locomotiva care 110 ani mai târziu depășise 200 km/h.

Imagine


Într-o altă încăpere este o casă de bilete de acum 100 de ani, cu afișe îngălbenite cu extrase din Mersul Trenurilor și cu exemple de bilete. Complicata limbă poloneză face mesajele aproape imposibil de descifrat. Manechinul unui vânzător de bilete, în uniformă albastru închis, stă în spatele unui ghișeu cu deschizătură mică.

Imagine


Există câteva diorame cu mici peisaje feroviare și trenuri în mișcare. Pornesc când introduci monede într-un mic automat, dar nu este vorba de valori mari (echivalentul în zloți a unul, doi sau cinci lei).

  

Imagine

Imagine


Imagine


Imagine


Imagine


Imagine
3333 de afisari


Completez cu un amănunt
syms [utilizator], Sâmbătă, 14 iulie 2018, 9:39
+3/3
Deși exista autostrăzi între marile orașe din Polonia, e mult mai rapid și convenabil sa călătorești cu trenul între ele. De exemplu, Varșovia - Gdansk, 5 ore cu mașina pe autostrada, 3 ore și un pic cu trenul.
Kingdom of Railways
placintacubranza [utilizator], Sâmbătă, 14 iulie 2018, 11:01
+2/2
Daca va pasioneaza domeniul, vizitati muzeul din Praga, are o diorama imensa! Kingdom of Railways se cheama.
comenteaza